Вчитель Козюра О. В.
Урок із застосуванням інтерактивної технології (робота в
групах)
Тема. Узагальнювальні слова при однорідних членах речення.
Двокрапка і тире при однорідних членах
Мета: поглиблювати знання учнів про однорідні члени речення, їх ознаки, види зв'язку між ними, виробити
вміння правильно ставити розділові знаки при ОЧР; розвивати творчу увагу,
логічне мислення та пам'ять; формувати культуру поведінки; виховувати любов до
природи.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Обладнання: таблиці, малюнок, моделі
схем речень з однорідними членами, роздавальний матеріал, індивідуальні пакети завдань та допоміжного
матеріалу для учнів.
Культурологічна змістова лінія: образи природи: жовтень.
Хід уроку
І. Мотиваційний етап
1. Ознайомлення учнів з темою
та кінцевою метою уроку.
2. Актуалізація опорних знань
учнів через ігрову ситуацію («Чарівна скринька»)
Висновок:ОЧР відповідають на одне питання, відносяться до одного слова в реченні
і є однаковим членом речення.
На сьогоднішньому уроці ми навчимося ставити
розділові знаки при ОЧР.
II. Операційно-пізнавальний етап
1. Лінгвістична казка «Звідки взялися однорідні члени речення». Робота з підручником
2. Робота в парах по
відтворенню змісту та розуміння вивченого матеріалу Учні дають один одному
відповіді на подані в індивідуальних пакетах питання.
— Чи всі однорідні члени
поєднуються сполучниками?
— Якими сполучниками можуть
поєднуватися ОЧР?
— Як визначити узагальнювальне
слово в реченні?
— За яких умов між однорідними членами вживаються
коми?тире?двокрапка?
— Яку роль, на вашу думку,
відіграють однорідні члени речення в нашому мовленні?
3. Висновок з
використанням таблиці «Однорідні члени речення».
Між однорідними членами можуть бути
єднальні, протиставні розділові відношення. За моделями, дібраних речень та їх
схемами установлюються відношення. (Усно)
1) Летять листки пожовклі та зів'ялі, летять до ніг і шумно
шелестять.
2) Світить, та не гріє сонце золоте.
3) То дощ іде, то знову
рвучкий вітер піднімається.
Важливо наголосити, що повтори одного й того ж слова в
реченні не є однорідними членами.
ІІІ. Систематизація й узагальнення вивченого
1.
Добір
видових та родових понять.
Річки:……………………….
Міста………………………..
Гриби………………………
Квіти ………………………
Дерева………………………
Частини мови……………..
Розділові знаки……………
2. Пояснювальний диктант.
Вересень, жовтень,
листопад — осінні місяці. Скрізь: і в лісі, і в полі, і біля річки -кожен
з них порядкує по-своєму. Перший жнивує, другий фарбує, третій землю до зими
готує. Їх ми любимо, шануємо і чекаємо. Жовтень — це справжній трудівник. Він
пече хліб, буряки вивозить, стерні заорює. Прикрасить ліси й діброви,
стежки й шляхи та й починає чекати наймолодшого брата.
Учні роблять синтаксичний розбір
речень, установлюють типи зв'язку між ОЧР, вчаться правильно інтонувати
речення з однорідними членами, знайомляться з кількома їх рядами.
2. Аналіз
текстів з однорідними членами, поданих в індивідуальних пакетах учням.
Заслуховуються в класі тексти «Диво-яблуко» (прозовий уривок із твору Б. Чалого «Мої
дванадцять місяців»), «Яблунька»
(вірш В. Малишко). Двоє учнів за попереднім завданням учителя
презентують діалог «Знову
осінь...» (інтонування)
3. Створення
власних невеликих текстів з використанням ОЧР за групами:
I група
— «Осінь-трудівниця»
II група
— «Обриває вітер пелюстки останні»
III група — «Зажурилась квітка
— чує вона сніг»
IV. Підбиття підсумків уроку «Я навчився…»
V. Домашнє завдання
Дібрати зразки
текстів наукового стилю з ОЧР з підручників для 5 класу.
Знати:
- визначення однорідних
членів;
- три умови, за яких члени
речення стають однорідними;
- типи зв'язку між
однорідними членами речення;
- особливості інтонування
речень з однорідними членами речення;
- різницю між поширеними та
непоширеними однорідними членами речення;
- поняття про ряди однорідних
членів речення.
Однорідні
члени речення
Види за приналежністю до члена
речення
|
Головні та другорядні
члени
|
Ознаки однорідних членів
речення
|
Є одними й тими же
членами речення. Зв'язані з одним і тим же членом речення; відповідають на
одне і те ж питання; залежать від одного (головного) слова в реченні
|
|
|
повний матеріал у файлі
|